Viktig å reagere raskt om du får ubehagelige meldinger

Ting skjer ofte plutselig, og gjerne når du minst venter det.  

Ofte er penger med i bildet. Er det ubehagelige brev, telefoner eller noe annet som dukker opp er det lett å bli handlingslammet og ikke gjøre noe.  Det er en menneskelig reaksjon, men det er nå det er viktig å ta tak i situasjonen, men ikke overreagere og forhaste seg.  

Den kan være lett å miste fatningen og ringe i sinne, eller skrive «stygge» brev. Men vent litt …

Vær saklig og rolig. Da klarer du deg ofte bedre!

Det første som kan være lurt å gjøre, er å ikke gjøre noe i det hele tatt!

Vi reagerer forskjellig når det skjer noe ubehagelig, noen blir engstelige og vet ikke hva de skal gjøre, noen blir sinte og har lyst til å «ta» noen fordi dette oppfattes som helt urimelig.

En reaksjon kan være å skrive heftige brev eller eposter, eller kaste seg på telefonen og skjelle ut en saksbehandler og kanskje spørre etter «sjefen» så man kan få skjelt ut rett person! Det er nå det er viktig ikke å gjøre noe!

Det er fint om du kladder brev eller epost for å få ut litt aggresjon, men ikke send det. Det kan være lurt om du ikke setter inn adressen i epost slik at den blir sendt ved et uhell. Les gjennom, rett og føy til eller fjern – men ikke send det!

Når du har gått lenge i en vanskelig situasjon kan det lett bli veldig personlig. Det er lett å bli så opptatt av den «urettferdigheten» du opplever at alt dreier seg om det.

Du «bor» nærmest i saken og har vanskelig for å se annet, eller å kunne vurdere saken fra den andre siden. Det går også igjen når du henvender seg til saksbehandlere eller andre som er involvert i saken, eller stort sett alle du snakker med!

Nå er det viktig å klare å se nøkternt og saklig på hva dette dreier seg om. Du oppnår ingen ting ved å være personlig og gå til «angrep» på en saksbehandler eller noen du får snakke med på kontoret.

Det å være rolig, høflig og saklig er med på å danne et gunstig førsteinntrykk hos den du snakker med. Det er viktig. Du vil at de skal hjelpe deg! Vær kort, hold deg til saken og kutt ut alt utenomsnakk.

Det kan være vanskelig å snu på uheldige vaner som kanskje har satt seg litt. Uansett hvor «dumt» det kan høres ut, så kan det være lurt å øve seg på å fortelle hva saken gjelder til en venn eller et familiemedlem.

Hvorfor skal du legge så mye arbeid i dette? Du vil oppleve at det kan være mye lettere å få en god dialog og finne løsninger om du klarer å holde deg til dette når du snakker med saksbehandlere om saken din.

Dette er nok utgangspunktet for at du kan finne en god løsning. Du gjør dette for å komme ut av en vanskelig situasjon, så dette gjør du bare for å hjelpe deg selv!

Nå går vi tilbake til saken din og brev eller epost du har kladdet. Om du tenker på det som er sagt her, og det du har skrevet – da er det sannsynlig at du ville skrevet det litt annerledes nå som du er rolig?

Tenk litt på hva du kanskje burde ha skrevet for å gi et positivt inntrykk og signalisere at du på en høflig måte ber om hjelp til å finne løsninger.